RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
PENDIDIKAN JASMANI DAN PENDIDIKAN KESIHATAN
TINGKATAN 4
BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI |
Minggu 1 3 – 7 Januari | Tunjang 1 Kecergasan -Daya Tahan Kardiovaskular -Merentas Desa dan Aspek-aspek Keselamatan | 1.1 Menyatakan maksud daya tahan kardiovaskular 1.2 Menjelaskan kepentingan system kardiovaskular dalam melakukan aktiviti yang tempoh yang panjang | -Menyenaraikan kebaikan dan keburukan larian merentas desa | Bekerjasama Berkeyakinan diri |
Minggu 2 10 – 14 Januari | PENILAIAN KECERGASAN SEGAK Ujian Pra | 1.1 Melakukan akitiviti ujian dengan perlakuan yang betul. 1.2 Mengetahui tahap kecergasan fizikal diri. | Naik turun bangku Tekan tubi Ringkuk tubi separa Jangkauan melunjur | Bertanggungjawab Bersungguh-sungguh Berdisiplin Jujur |
Minggu 3 17 – 21 Januari | PENILAIAN KECERGASAN SEGAK Ujian Pra | 1.1 Melakukan akitiviti ujian dengan perlakuan yang betul. 1.2 Mengetahui tahap kecergasan fizikal diri. | Naik turun bangku Tekan tubi Ringkuk tubi separa Jangkauan melunjur | Bertanggungjawab Bersungguh-sungguh Berdisiplin Jujur |
Minggu 4 24 – 28 Januari | Tunjang 2 Kemahiran -Lari Berpagar | 1.1 Melakukan kemahiran asas dalam acara lari berpagar 1.2 Menyatakan fasa-fasa dalam acara lari berpagar | -Dapat melakukan larian berpagar dengan baik -Mengenali beberapa perbezaan antara larian acara 110 dan 400 meter | Bekerjasama Bertanggung jawab |
Minggu 5 1-5 Februari | CUTI TAHUN BARU CINA |
BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI |
Minggu 6 7 – 11 Februari | Tunjang 1 Kecergasan -Daya tahan kardiovaskular -Senamrobik dan latihan litar | 1.1 Memahami konsep daya tahan kardiovaskular 1.1 Memahami prinsip- prinsip latihan. | -Melakukan tujuh jenis senaman berbentuk Dalam satu litar | Menghargai diri sendiri Toleransi Bekerjasama |
Minggu 7 14 – 18 Februari | Tunjang 1 Kecergasan -Daya tahan kardiovaskular -Sistem pengaliran darah -Kepentingan daya tahan kardiovaskular | 1.1 Menyatakan kaitan antara system pengaliran darah dan jantung I.2 Menjelaskan kepentingan daya tahan kardiovaskular | Membincangkan kaitan antara system pengaliran darah dan jantung Membincangkan kesan fisiologi hasil daripada latihan daya tahan Kardiovaskular secara Kumpulan. -Melayari laman web berkaitan dengan latihan daya tahan kardiovaskular | Bekerjasama Sabar Bertanggungjawab |
Minggu 8 21 – 25 Februari | Tunjang 2 Kemahiran -Lompat Jauh Fasa lari landas, fasa lonjakan, fasa layangan dan fasa mendarat | 1.1 Mengenalpasti tahap ansur maju yang diperlukan dalam acara lompat jauh 1.2 Menganalisis fasa pergerakan dalam acara lompat jauh | -Larian, lonjak dan langkah -Mencari kaki yang kuat -Lompat dua kaki dan lentik untuk mendarat | Bekerjasama Bertanggungjawab |
BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI |
Minggu 9 28 Februari – 4 Mac | Tunjang 1 Kesihatan diri dan keluarga -Perasaan -Emosi remaja -Faktor dan kesan | 1.1 Memahami dan mengawal emosi 1.2 Perubahan fisiologi dalam tubuh yang menyumbang kearah perubahan emosi | Kesedaran Toleransi | |
Minggu 10 7 – 11 Mac | Tunjang 1 Kecergasan -Daya tahan otot -Definisi dan fungsi isometric serta kesan latihan | 1.1 Mengetahui aktiviti- aktiviti khusus bagi membina daya tahan dan kekuatan 1.2 Dapat merancang latihan kekuatan tanpa memerlukan peralatan yang banyak | -Tekan tubi -Tekan dinding -Tarik tangan -Tolak bahu | Bekerjasama Bertanggungjawab Toleransi |
14 – 18 Mac | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 | |||
Minggu 11 21 – 25 Mac | Tunjang 1 Kecergasan -Daya tahan otot -Aktiviti tolak dinding, siku bergayut lutut bengkok -Kaedah latihan | 1.1 Melakukan aktiviti daya tahan otot dengan cara yang betul dan selamat. 1.2 Menyatakan otot-otot utama yang terlibat dalam aktiviti daya tahan otot | -Melakukan aktiviti pengucupan isometric -Melakar dan melabelkan otot-otot utama yang terlibat semasa aktiviti isometric | Bekerjasama Toleransi Bertanggungjawab |
Minggu 12 28 Mac – 1 April | Tunjang 2 Kemahiran -Lompat Kijang -Fasa lari landas, fasa lonjakan, fasa layangan, fasa mendarat | 1.1 Mengetahui prinsip prinsip mekanik yang terlibat 1.2 Mengetahui daya dan Hukum Newton | - Larian - Lonjak dan langkah - Mencari kaki yang kuat | Bekerjasama Bertanggung jawab |
BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI |
Minggu 13 4 – 8 April | Tunjang 1 Kesihatan diri dan keluarga -Kekeluargaan -Kebajikan anggota keluarga -Akibat seks sebelum kahwin | 1.1 Membincangkan peranan dan tangungjawab setiap ahli keluarga dalam memelihara kebahagiaan dan kesejahteraan keluarga 1.2 Membincangkan akibat seks sebelum kahwin | -Perbincangan dalam kumpulan kecil -Main peranan -Forum -Perbahasan | Kasih sayang Hormat-menghormati Harga Diri Kerjasama |
Minggu 14 11 – 15 April | Tunjang 2 Kemahiran -Hoki -Kemahiran menguis dan mencedok | 1.1 Dapat melakukan cedukan melepasi rakan dalam jarak 10 meter 1.2 Dapat melakukan satu kuisan kearah gol dari tanda penalti | -Menceduk dan mengkuis | Berkerjasama Bertanggung jawab Interaksi |
Minggu 15 18 – 22 April | Tunjang 2 Kemahiran -Hoki Kemahiran menggelecek dan menjaga gol | 1.1 Dapat melakukan kilasan tangan untuk menggelecek bola 1.2 Dapat menggelecek secara statik dan dinamik 1.3 Dapa melakukan kawalan ke atas gol | -Menggelecek secara individu -Menganalisis prinsip mekanik yang terlibat | Berkerjasama Bertanggung jawab |
Minggu 16 25 – 29 April | Tunjang 2 Kemahiran -Hoki -Undang-undang dan peraturan -Aspek-aspek keselamatan | 1.1 Mengenalpasti tahap ansur maju sesuatu kemahiran dalam permainan hoki | -Menyenaraikan -Mengkatogerikan -Membincangkan -Melakarkan padang permainan hoki | Berkerjasama Toleransi Bertanggungjawab |
BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI |
Minggu 17 2 – 6 Mei | Tunjang 1 Kecergasan -Kekuatan otot -Memanjat tali, Half Squat Jump, tekan tubi sambil menepuk tangan dan baring, angkat kaki lutut bengkok | 1.1 Melakukan sekurang- kurangnya tiga aktiviti kekuatan otot dengan cara yang betul dan selamat | Membincangkan kepentingan latihan kekuatan otot dalam permainan Membincangkan aspek-aspek keselamatan dalam aktiviti kekuatan otot secara berkumpulan | Bertanggungjawab Bekerjasama |
Minggu 18 9 – 13 Mei | Tunjang 1 Kecergasan -Kekuatan otot -Kaedah dan kesan latihan serta aspek-aspek keselamatan | 1.1 Menghuraikan faedah latihan kekuatan otot 1.2 Mengenalpasti kesan latihan kekuatan otot ke atas latihan | -Berbincang dalam kumpulan. -Menyenaraikan faedah latihan kekuatan otot | Bertolak ansur Bertanggungjawab Bekerjasama |
Minggu 19 16 – 20 Mei | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2011 | |||
Minggu 20 23 – 27 Mei | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2011 | |||
28 Mei – 12 Jun | CUTI PERTENGAHAN TAHUN 2011 | |||
Minggu 21 13 – 17 Jun | Tunjang 2 Kemahiran -Rekreasi -Perkhemahan -Aspek keselamatan | 1.1 Mengetahui asas-asas yang perlu dipatuhi sebelum menjalankan sesuatu perkhemahan 1.3 Aktiviti sebelum semasa dan selepas perkhemahan | -Menyenaraikan -Menerangkan | Bekerjasama Bertanggung jawab Interaksi |
BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI |
Minggu 22 20 – 24 Jun | Tunjang 2 Kemahiran -Tenis -Kemahiran Grip dan pukulan hadapan | 1.1 Melakukan kemahiran asas dalam permainan tenis dengan betul dan selamat 1.2 Mengenalpasti tahap ansur maju sesuatu kemahiran | -Perlakuan secara berpasangan -Menyenaraikan kemahiran asas dalam tenis | Bekerjasama Bertolak ansur |
Minggu 23 27 Jun – 1 Julai | Tunjang 2 Kemahiran -Tenis -Kemahiran kilas, volley dan servis | 1.1 Melakukan kemahiran asas dalam permainan tenis dengan betul dan selamat 1.2 Mengenalpasti tahap ansur maju sesuatu kemahiran | -Pukulan volley -Perlakuan secara berpasangan | Berdaya saing Disiplin Semangat berpasukan |
Minggu 24 4 – 8 Julai | Tunjang 2 Kemahiran -Tenis -Kemahiran smash dan lob -Undang-undang dan peraturan | 1.1 Memperolehi pengetahuan dalam undang-undang dan peraturan seterusnya dapat mengadili permainan. | -Menyenaraikan peraturan am tenis | Jujur Bertanggungjawab Keyakinan |
Minggu 25 11 – 15 Julai | PENILAIAN KECERGASAN SEGAK Ujian Pos | 1.1 Melakukan akitiviti ujian dengan perlakuan yang betul. 1.2 Mengetahui tahap kecergasan fizikal diri. | Naik turun bangku Tekan tubi Ringkuk tubi separa Jangkauan melunjur | Bertanggungjawab Bersungguh-sungguh Berdisiplin Jujur |
Minggu 26 18 -22 Julai | PENILAIAN KECERGASAN SEGAK Ujian Pos | 1.1 Melakukan akitiviti ujian dengan perlakuan yang betul. 1.2 Mengetahui tahap kecergasan fizikal diri. | Naik turun bangku Tekan tubi Ringkuk tubi separa Jangkauan melunjur | Bertanggungjawab Bersungguh-sungguh Berdisiplin Jujur |
Minggu 27 25 – 29 Julai | Tunjang 3 Kesukanan -Pengurusan Sukan -Dasar Sukan Negara -MSSM dan Teknologi Maklumat dalam sukan | 1.1 Mengetahui tentang kepentingan sukan untuk pembangunan negara 1.2 Sumbangan sukan kearah kecemerlangan Masyarakat | -Membanding -Membeza dan -Membuat kesimpulan | Cekal Tabah |
BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI |
Minggu 28 1 – 5 Ogos | Tunjang 1 Kesihatan Diri dan Keluarga -Kesenggangan, rehat, istirehat dan tidur -Konsep dan faedah -Merancang aktiviti sebagai pengisian | 1.1 Menyatakan konsep kesenggangan, rehat, istirehat dan tidur 1.2 Menyenaraikan faedah kesenggangan, rehat, istirehat dan tidur. 1.3 Memilih dan merancang aktiviti kesenggangan, rehat, istirehat dan tidur yang sesuai untuk memenuhi keperluan diri sendiri | -Perbincangan dalam kumpulan kecil | Tekun berusaha Bekerjasama Bertolak ansur |
Minggu 29 8 – 12 Ogos | Tunjang 2 Gaya Hidup Sihat -Pemakanan -Penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan -Pemakanan -Kekurangan zat makanan mikro dan kesan | 1.1 Sebab dan kesan makanan berlebihan 1.2 Mengenali penyakit lebih makan 1.3 Mengenali tabiat makanan rakyat Malaysia 1.4 Sebab dan kesan kekurangan zat pemakanan mikro 1.5 Mengenali penyakit kekurangan zat pemakanan mikro 1.6 Mengenali tabiat makanan rakyat Malaysia | -Menghubungkait -Membuat keputusan | Toleransi Bekerjasama |
Minggu 30 15 – 19 Ogos | Tunjang 3 Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran -Pertolongan Cemas -Kecederaan Bantu Mula -ECC dan EAR | 1.1 Dapat mendefinisikan makna pertolongan cemas dan konsep bantu mula 1.2 Mengetahui akan prinsip dan prosedur untuk melakukan ECC dan EAR | -Menaakul -Mengumpul maklumat -Membuat deduksi | Bekerjasama Bertanggung jawab Kesedaran |
BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI |
Minggu 31 22 – 26 Ogos | Tunjang 2 Gaya Hidup Sihat -Pengurusan Konflik dan Stress -Cara-cara mengatasi konflik dan stress | 1.1 Mengetahui cara-cara untuk meningkatkan penghargaan kendiri 1.2 Perkaitan antara penghargaan kendiri dan penerimaan orang lain | -Menganalisis -Membuat induksi dan deduksi -Menyelesaikan masalah | Tanggung jawab Toleransi |
27 Ogos – 4 Sept | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KE II | |||
Minggu 32 5 – 9 September | Tunjang 2 Kemahiran -Sepak takraw -Kemahiran mengawal, menimbang dan servis | 1.1 Mendedahkan pelajar kepada kemahiran asas seperti mengawal, menimbang dan servis | -Sepak sila -Menanduk -Servis | Bekerjasama Keyakinan |
Minggu 33 12 – 16 September | Tunjang 2 Gaya Hidup Sihat -Penyalahgunaan dadah -Dasar Dadah Negara -Agensi Pelaksana Anti Dadah -Langkah Pengawalan dan Pencegahan | 1.1 Menyatakan Dasar Dadah Negara dan Agensi-Agensi yang terlibat dengannya 1.2 Membincang langkah bagaimana pelajar dapat membantu dalam pengawalan dan pencegahan dadah | -Berbincang dalam kumpulan kecil -Merujuk pelbagai media berkaitan dadah -Pameran Anti dadah -Lawatan ke pusat SERENTI | Bertanggungjawab Ketahanan Jujur Sabar |
Minggu 34 19 -23 September | Tunjang 2 Kemahiran -Sepak takraw -Kemahiran mengumpan, menanduk dan merejam | 1.1 Dapat melakukan tandukan untuk kawalan atau serangan | -Memerhati lakuan dan -melakukan tandukan | Bekerjasama Bertanggung jawab |
Minggu 35 26 – 30 September | Tunjang 2 Kemahiran -Sepak takraw -Kemahiran menghadang -Undang-undang dan peraturan -Aspek-aspek keselamatan | 1.1 Mengetahui dan memahami peraturan- peraturan yang berkaitan dengan permainan sepaktakraw supaya dapat mengadili permainan | -Mentaksir undang- undang am -Perlakuan menghadang dilakukan secara berpasangan | Bekerjasama Bertanggungjawab |
BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI |
Minggu 36 3 – 7 Oktober | Tunjang 2 Kemahiran -Gimnastik irama -Jenis pergerakan dan aspek-aspek keselamatan | 1.1 Mengenalpasti tahap ansur maju yang perlu dibuat sebelum kemahiran sepenuhnya dilakukan 1.2 Menyatakan kemahiran asas pusingan badan dan lompatan dalam pergerakan gimnastik irama | -Berbincang dalam kumpulan -Pusingan badan -Lompatan | Bekerjasama Bertanggungjawab Kesedaran |
Minggu 37 10 – 14 Oktober | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN 2011 | |||
Minggu 38 17 – 21 Oktober | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN 2011 | |||
Minggu 39 24 – 28 Okt | CUTI SEMPENA PERAYAAN DEEPAVALI | |||
Minggu 40 31 Okt – 4 Nov | Tunjang 3 Kesukanan -Kerjaya dalam sukan -Status pemain -Isu-isu dalam sukan -Isu-isu politik dalam sukan dan permainan | 1.1 Dapat membezakan antara status pemain amatur, semi profesional dan profesional 1.2 Menamakan beberapa atlit yang berjaya dalan bidang sukan dan kerjaya 1.3 Mengetahui akan peranan yang dimainkan oleh ahli politik 1.4 Mencari pengaruh 1.5 Sumber kewangan 1.6 Minat dan kesungguhan | Mengkategorikan -Mengaitkan Menghubungkait -Membuat keputusan | Berkeyakinan Berdikari Bekerjasama Bertanggungjawab Toleransi |
BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI |
Minggu 41 8 – 11 November | Tunjang 3 Kesukanan -Etika dalam sukan -Personaliti dan disiplin diri Tunjang 3 Kesukanan -Keselamatan -Akta dan undang-undang -Akta Wanita dan Gadis | 1.1 Menghuraikan cirri-ciri personaliti ahli sukan yang baik 1.2 Menghuraikan kepentingan disiplin diri dalam membentuk personality ahli sukan yang Berjaya 1.1 Dapat membuat definisi yang jelas antara akta dan undang-undang. 1.2 Mengetahui akta wanita dan gadis negara kita | -Mengumpul maklumat -Mengenalpasti dan membuat keputusan Mengumpul maklumat -Mengkelas -Menyenarai | Kesedaran Toleransi Amanah Bertanggung jawab Kesedaran |
Minggu 42 14 – 18 November | Tunjang 2 Kemahiran Pergerakan Kreatif -Tema 11-Orientasi ruang, orientasi berpasangan dan berkumpulan -Tema 13- Penaikan dari lantai dan penaikan tanpa lompatan Tunjang 2 Kemahiran -Pendidikan Pergerakan -Tema 6- Kesedaran aliran -Tema 7- Kesedaran perkaitan dan orang lain. Tunjang 2 Kemahiran -Gimnastik Artistik -Pola pergerakan-pola | 1.1 Mengenalpsti tahap ansur maju yang perlu dibuat sebelum kemahiran sepenuhnya dilakukan 1.2 Menyatakan komponen kecergasan yang di aplikasikan dalam acara pergerakan kreatif 1.1 Dapat mencurahkan perasaan dan idea-idea yang bernas 1.2 Dapat menghubungkaitkan antara individu dan kumpulan 1.1 Dapat melakukan beberapa latihan rangkaian termasuk hamburan. | -Orientasi ruang -Penaikan dari lantai -Penaikan tanpa lompatan -Merancang -Berimagina si -Hambur | Kesedaran Bertanggungjawab Bekerjasama Keyakinan |
0 Comments:
Subscribe to:
Posts (Atom)