RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
PENDIDIKAN JASMANI DAN PENDIDIKAN KESIHATAN
TINGKATAN 4
| BIL.   UNIT | TAJUK   DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI | 
| Minggu   1 3   – 7 Januari | Tunjang   1 Kecergasan -Daya   Tahan Kardiovaskular -Merentas   Desa dan Aspek-aspek Keselamatan | 1.1         Menyatakan   maksud daya tahan kardiovaskular 1.2         Menjelaskan  kepentingan system kardiovaskular dalam   melakukan aktiviti yang tempoh yang panjang | -Menyenaraikan kebaikan   dan keburukan   larian merentas   desa | Bekerjasama Berkeyakinan   diri | 
| Minggu 2 10 – 14   Januari | PENILAIAN   KECERGASAN SEGAK Ujian Pra | 1.1       Melakukan   akitiviti ujian dengan perlakuan yang betul. 1.2 Mengetahui tahap   kecergasan fizikal diri. | Naik   turun bangku Tekan   tubi Ringkuk   tubi separa Jangkauan  melunjur | Bertanggungjawab Bersungguh-sungguh Berdisiplin Jujur | 
| Minggu 3 17 – 21   Januari | PENILAIAN   KECERGASAN SEGAK Ujian Pra | 1.1       Melakukan   akitiviti ujian dengan perlakuan yang betul. 1.2 Mengetahui tahap   kecergasan fizikal diri. | Naik   turun bangku Tekan   tubi Ringkuk   tubi separa Jangkauan  melunjur | Bertanggungjawab Bersungguh-sungguh Berdisiplin Jujur | 
| Minggu   4 24   – 28 Januari | Tunjang   2 Kemahiran -Lari   Berpagar | 1.1       Melakukan   kemahiran asas dalam acara lari berpagar 1.2       Menyatakan   fasa-fasa dalam acara lari berpagar | -Dapat   melakukan larian   berpagar dengan   baik -Mengenali   beberapa perbezaan   antara larian acara 110 dan 400   meter | Bekerjasama Bertanggung   jawab | 
| Minggu 5 1-5   Februari | CUTI TAHUN   BARU CINA | 
| BIL.   UNIT | TAJUK   DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI | 
| Minggu   6 7   – 11 Februari | Tunjang   1 Kecergasan -Daya   tahan kardiovaskular -Senamrobik   dan latihan litar | 1.1   Memahami konsep daya   tahan kardiovaskular 1.1       Memahami   prinsip- prinsip   latihan. | -Melakukan   tujuh jenis senaman berbentuk Dalam satu litar | Menghargai diri sendiri Toleransi Bekerjasama | 
| Minggu   7 14   – 18 Februari | Tunjang   1 Kecergasan -Daya   tahan kardiovaskular -Sistem   pengaliran darah -Kepentingan   daya tahan kardiovaskular | 1.1   Menyatakan kaitan antara   system pengaliran   darah dan jantung I.2   Menjelaskan kepentingan   daya tahan kardiovaskular | Membincangkan kaitan   antara system pengaliran darah dan jantung Membincangkan kesan   fisiologi hasil daripada latihan daya tahan   Kardiovaskular secara   Kumpulan. -Melayari   laman web  berkaitan dengan latihan   daya tahan kardiovaskular | Bekerjasama Sabar Bertanggungjawab | 
| Minggu   8 21   – 25 Februari | Tunjang   2 Kemahiran -Lompat   Jauh Fasa   lari landas, fasa lonjakan, fasa layangan dan fasa mendarat | 1.1       Mengenalpasti   tahap ansur maju yang diperlukan dalam acara lompat jauh 1.2       Menganalisis   fasa pergerakan dalam acara lompat jauh | -Larian,   lonjak dan langkah -Mencari   kaki yang kuat -Lompat   dua kaki dan lentik untuk mendarat | Bekerjasama  Bertanggungjawab | 
| BIL.   UNIT | TAJUK   DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI | 
| Minggu   9 28   Februari – 4 Mac | Tunjang   1 Kesihatan   diri dan keluarga -Perasaan -Emosi   remaja -Faktor   dan  kesan | 1.1   Memahami dan mengawal   emosi 1.2   Perubahan fisiologi dalam   tubuh yang menyumbang   kearah perubahan   emosi | Kesedaran Toleransi | |
| Minggu   10 7   – 11 Mac | Tunjang   1 Kecergasan -Daya   tahan otot -Definisi   dan fungsi isometric serta kesan latihan | 1.1 Mengetahui aktiviti- aktiviti khusus bagi membina   daya tahan dan   kekuatan 1.2 Dapat merancang latihan kekuatan tanpa memerlukan   peralatan yang   banyak | -Tekan   tubi -Tekan   dinding -Tarik   tangan -Tolak   bahu | Bekerjasama Bertanggungjawab Toleransi | 
| 14 – 18 Mac | CUTI   PERTENGAHAN PENGGAL 1 | |||
| Minggu   11 21   – 25 Mac | Tunjang   1 Kecergasan -Daya   tahan otot -Aktiviti   tolak dinding, siku bergayut lutut bengkok -Kaedah   latihan | 1.1       Melakukan   aktiviti daya tahan otot dengan cara yang betul dan selamat. 1.2       Menyatakan   otot-otot utama yang terlibat dalam aktiviti daya tahan   otot | -Melakukan   aktiviti pengucupan   isometric -Melakar   dan melabelkan   otot-otot utama yang terlibat semasa aktiviti isometric | Bekerjasama Toleransi Bertanggungjawab | 
| Minggu   12 28   Mac – 1   April | Tunjang   2 Kemahiran -Lompat   Kijang -Fasa   lari landas, fasa lonjakan, fasa layangan, fasa mendarat | 1.1 Mengetahui prinsip prinsip mekanik yang terlibat 1.2 Mengetahui daya dan Hukum Newton | - Larian - Lonjak dan langkah - Mencari kaki yang kuat | Bekerjasama Bertanggung   jawab | 
| BIL.   UNIT | TAJUK   DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI | 
| Minggu   13 4   – 8 April | Tunjang   1 Kesihatan   diri dan keluarga -Kekeluargaan -Kebajikan   anggota keluarga -Akibat   seks sebelum kahwin | 1.1       Membincangkan   peranan dan tangungjawab setiap ahli keluarga dalam memelihara kebahagiaan   dan kesejahteraan keluarga 1.2       Membincangkan   akibat seks sebelum kahwin | -Perbincangan   dalam kumpulan kecil -Main   peranan -Forum -Perbahasan | Kasih   sayang Hormat-menghormati Harga   Diri Kerjasama | 
| Minggu   14 11   – 15 April | Tunjang   2 Kemahiran -Hoki -Kemahiran   menguis dan mencedok | 1.1   Dapat melakukan cedukan   melepasi rakan   dalam jarak 10 meter 1.2   Dapat melakukan satu kuisan   kearah gol dari tanda penalti | -Menceduk dan mengkuis | Berkerjasama Bertanggung   jawab Interaksi | 
| Minggu   15 18   – 22 April | Tunjang   2 Kemahiran -Hoki Kemahiran   menggelecek dan menjaga gol | 1.1   Dapat melakukan kilasan   tangan untuk menggelecek  bola 1.2   Dapat menggelecek secara   statik dan dinamik 1.3       Dapa   melakukan kawalan   ke atas gol | -Menggelecek   secara individu -Menganalisis   prinsip mekanik yang terlibat | Berkerjasama Bertanggung   jawab | 
| Minggu   16 25   – 29 April | Tunjang   2 Kemahiran -Hoki -Undang-undang   dan peraturan -Aspek-aspek   keselamatan | 1.1       Mengenalpasti   tahap ansur maju sesuatu kemahiran dalam permainan hoki | -Menyenaraikan -Mengkatogerikan -Membincangkan -Melakarkan   padang permainan   hoki | Berkerjasama Toleransi Bertanggungjawab | 
| BIL.   UNIT | TAJUK   DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI | 
| Minggu   17 2   – 6 Mei | Tunjang   1 Kecergasan -Kekuatan   otot -Memanjat   tali, Half Squat Jump, tekan tubi sambil menepuk tangan dan baring, angkat   kaki lutut bengkok | 1.1   Melakukan sekurang- kurangnya   tiga aktiviti kekuatan   otot dengan cara   yang betul dan selamat | Membincangkan kepentingan   latihan kekuatan otot dalam permainan Membincangkan aspek-aspek keselamatan   dalam aktiviti kekuatan otot secara   berkumpulan | Bertanggungjawab Bekerjasama | 
| Minggu   18 9   – 13 Mei | Tunjang   1 Kecergasan -Kekuatan   otot -Kaedah   dan kesan latihan serta aspek-aspek keselamatan | 1.1       Menghuraikan   faedah latihan kekuatan otot 1.2       Mengenalpasti   kesan latihan kekuatan otot ke atas latihan | -Berbincang   dalam kumpulan. -Menyenaraikan faedah   latihan kekuatan   otot | Bertolak   ansur Bertanggungjawab Bekerjasama | 
| Minggu 19 16 – 20 Mei | PEPERIKSAAN   PERTENGAHAN TAHUN 2011 | |||
| Minggu 20 23 – 27 Mei | PEPERIKSAAN   PERTENGAHAN TAHUN 2011 | |||
| 28 Mei – 12   Jun | CUTI   PERTENGAHAN TAHUN 2011 | |||
| Minggu   21 13   – 17 Jun | Tunjang   2 Kemahiran -Rekreasi -Perkhemahan -Aspek   keselamatan | 1.1   Mengetahui asas-asas yang   perlu dipatuhi sebelum   menjalankan sesuatu   perkhemahan 1.3       Aktiviti sebelum semasa dan selepas perkhemahan | -Menyenaraikan -Menerangkan | Bekerjasama Bertanggung   jawab Interaksi | 
| BIL.   UNIT | TAJUK   DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI | 
| Minggu   22 20   – 24 Jun | Tunjang   2 Kemahiran -Tenis -Kemahiran   Grip dan pukulan hadapan | 1.1       Melakukan   kemahiran asas dalam permainan tenis dengan betul dan selamat 1.2       Mengenalpasti   tahap ansur maju sesuatu kemahiran | -Perlakuan   secara berpasangan -Menyenaraikan kemahiran   asas dalam tenis | Bekerjasama Bertolak   ansur | 
| Minggu   23 27   Jun – 1   Julai | Tunjang   2 Kemahiran -Tenis -Kemahiran   kilas, volley dan servis | 1.1   Melakukan kemahiran asas   dalam permainan tenis   dengan betul dan selamat 1.2   Mengenalpasti tahap ansur   maju sesuatu kemahiran | -Pukulan   volley -Perlakuan   secara berpasangan | Berdaya   saing Disiplin Semangat   berpasukan | 
| Minggu   24 4   – 8 Julai | Tunjang   2 Kemahiran -Tenis -Kemahiran   smash dan lob -Undang-undang   dan peraturan | 1.1   Memperolehi pengetahuan   dalam undang-undang   dan peraturan   seterusnya dapat   mengadili permainan. | -Menyenaraikan peraturan   am tenis | Jujur Bertanggungjawab Keyakinan | 
| Minggu   25 11   – 15 Julai | PENILAIAN   KECERGASAN SEGAK Ujian Pos | 1.1       Melakukan   akitiviti ujian dengan perlakuan yang betul. 1.2 Mengetahui tahap   kecergasan fizikal diri. | Naik   turun bangku Tekan   tubi Ringkuk   tubi separa Jangkauan  melunjur | Bertanggungjawab Bersungguh-sungguh Berdisiplin Jujur | 
| Minggu   26 18   -22 Julai | PENILAIAN   KECERGASAN SEGAK Ujian Pos | 1.1       Melakukan   akitiviti ujian dengan perlakuan yang betul. 1.2 Mengetahui tahap   kecergasan fizikal diri. | Naik   turun bangku Tekan   tubi Ringkuk   tubi separa Jangkauan  melunjur | Bertanggungjawab Bersungguh-sungguh Berdisiplin Jujur | 
| Minggu   27 25   – 29 Julai | Tunjang   3 Kesukanan -Pengurusan   Sukan -Dasar   Sukan Negara -MSSM   dan Teknologi Maklumat dalam sukan | 1.1   Mengetahui tentang kepentingan   sukan untuk   pembangunan negara 1.2   Sumbangan sukan kearah   kecemerlangan Masyarakat | -Membanding -Membeza   dan -Membuat   kesimpulan | Cekal Tabah | 
| BIL.   UNIT | TAJUK   DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI | 
| Minggu   28 1   – 5 Ogos | Tunjang   1 Kesihatan   Diri dan Keluarga -Kesenggangan,   rehat, istirehat dan tidur -Konsep   dan faedah -Merancang   aktiviti sebagai pengisian | 1.1       Menyatakan   konsep kesenggangan, rehat, istirehat dan tidur 1.2       Menyenaraikan   faedah kesenggangan, rehat, istirehat dan tidur. 1.3       Memilih dan   merancang aktiviti kesenggangan, rehat, istirehat dan tidur yang sesuai untuk   memenuhi keperluan diri sendiri | -Perbincangan   dalam kumpulan   kecil | Tekun   berusaha Bekerjasama Bertolak   ansur | 
| Minggu   29 8   – 12 Ogos | Tunjang   2 Gaya   Hidup Sihat -Pemakanan -Penyakit   yang berkaitan dengan tabiat pemakanan -Pemakanan -Kekurangan   zat makanan mikro dan kesan | 1.1   Sebab dan kesan makanan   berlebihan 1.2   Mengenali penyakit lebih   makan 1.3   Mengenali tabiat makanan   rakyat Malaysia 1.4   Sebab dan kesan kekurangan   zat pemakanan   mikro 1.5   Mengenali penyakit kekurangan   zat pemakanan   mikro 1.6   Mengenali tabiat makanan   rakyat Malaysia | -Menghubungkait -Membuat   keputusan | Toleransi Bekerjasama | 
| Minggu   30 15   – 19 Ogos | Tunjang   3 Kebersihan   dan Keselamatan Persekitaran -Pertolongan   Cemas -Kecederaan   Bantu Mula -ECC   dan EAR | 1.1   Dapat mendefinisikan makna   pertolongan cemas   dan konsep bantu  mula 1.2   Mengetahui  akan prinsip   dan prosedur untuk   melakukan ECC dan   EAR | -Menaakul -Mengumpul   maklumat -Membuat   deduksi | Bekerjasama Bertanggung   jawab Kesedaran | 
| BIL.   UNIT | TAJUK   DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI | 
| Minggu   31 22   – 26 Ogos | Tunjang   2 Gaya   Hidup Sihat -Pengurusan   Konflik dan Stress -Cara-cara   mengatasi konflik dan stress | 1.1   Mengetahui cara-cara untuk   meningkatkan penghargaan  kendiri 1.2   Perkaitan antara penghargaan   kendiri dan   penerimaan orang lain | -Menganalisis -Membuat   induksi dan deduksi -Menyelesaikan masalah | Tanggung   jawab Toleransi | 
| 27 Ogos – 4   Sept | CUTI   PERTENGAHAN PENGGAL KE II | |||
| Minggu   32 5   – 9 September | Tunjang   2 Kemahiran -Sepak   takraw -Kemahiran   mengawal, menimbang dan servis | 1.1   Mendedahkan pelajar kepada   kemahiran asas seperti   mengawal, menimbang   dan servis | -Sepak   sila -Menanduk -Servis | Bekerjasama Keyakinan | 
| Minggu   33 12   – 16 September | Tunjang   2 Gaya   Hidup Sihat -Penyalahgunaan   dadah -Dasar   Dadah Negara -Agensi   Pelaksana Anti Dadah -Langkah   Pengawalan dan Pencegahan | 1.1       Menyatakan   Dasar Dadah Negara dan Agensi-Agensi yang terlibat dengannya 1.2       Membincang   langkah bagaimana pelajar dapat membantu dalam pengawalan dan pencegahan   dadah | -Berbincang   dalam kumpulan kecil -Merujuk   pelbagai media berkaitan dadah -Pameran   Anti dadah -Lawatan   ke pusat SERENTI | Bertanggungjawab Ketahanan Jujur Sabar | 
| Minggu   34 19   -23 September | Tunjang   2 Kemahiran -Sepak   takraw -Kemahiran   mengumpan, menanduk dan merejam | 1.1   Dapat melakukan tandukan   untuk kawalan  atau serangan | -Memerhati   lakuan dan -melakukan tandukan | Bekerjasama Bertanggung   jawab | 
| Minggu   35 26   – 30 September | Tunjang   2 Kemahiran -Sepak   takraw -Kemahiran   menghadang -Undang-undang dan peraturan -Aspek-aspek   keselamatan | 1.1   Mengetahui dan memahami   peraturan- peraturan   yang berkaitan   dengan permainan   sepaktakraw supaya   dapat mengadili permainan | -Mentaksir   undang- undang   am -Perlakuan menghadang dilakukan   secara berpasangan | Bekerjasama Bertanggungjawab | 
| BIL.   UNIT | TAJUK   DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI | 
| Minggu   36 3   – 7 Oktober | Tunjang   2 Kemahiran -Gimnastik   irama -Jenis   pergerakan dan aspek-aspek keselamatan | 1.1       Mengenalpasti   tahap ansur maju yang perlu dibuat sebelum kemahiran sepenuhnya dilakukan 1.2       Menyatakan   kemahiran asas pusingan badan dan lompatan dalam pergerakan gimnastik irama | -Berbincang   dalam kumpulan -Pusingan   badan -Lompatan | Bekerjasama Bertanggungjawab Kesedaran | 
| Minggu 37 10 – 14   Oktober | PEPERIKSAAN   AKHIR TAHUN 2011 | |||
| Minggu 38 17 – 21   Oktober | PEPERIKSAAN   AKHIR TAHUN 2011 | |||
| Minggu 39 24 – 28 Okt | CUTI   SEMPENA PERAYAAN DEEPAVALI | |||
| Minggu 40 31 Okt – 4 Nov | Tunjang   3 Kesukanan -Kerjaya   dalam sukan -Status   pemain -Isu-isu   dalam sukan -Isu-isu   politik dalam sukan dan permainan | 1.1   Dapat membezakan antara   status pemain amatur,  semi profesional   dan profesional 1.2   Menamakan beberapa atlit   yang berjaya dalan bidang   sukan dan kerjaya 1.3   Mengetahui akan peranan   yang dimainkan   oleh ahli politik 1.4 Mencari pengaruh 1.5 Sumber kewangan 1.6 Minat dan kesungguhan | Mengkategorikan -Mengaitkan Menghubungkait -Membuat keputusan | Berkeyakinan Berdikari Bekerjasama Bertanggungjawab Toleransi | 
| BIL.   UNIT | TAJUK   DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | NILAI | 
| Minggu   41 8   – 11 November | Tunjang   3 Kesukanan -Etika   dalam sukan -Personaliti   dan disiplin diri Tunjang 3 Kesukanan -Keselamatan -Akta dan undang-undang -Akta   Wanita dan Gadis | 1.1       Menghuraikan   cirri-ciri personaliti ahli sukan yang baik 1.2       Menghuraikan   kepentingan disiplin diri dalam membentuk personality ahli sukan yang Berjaya 1.1   Dapat membuat definisi yang   jelas antara akta dan   undang-undang. 1.2   Mengetahui akta wanita dan   gadis negara kita | -Mengumpul   maklumat -Mengenalpasti   dan membuat keputusan Mengumpul   maklumat -Mengkelas -Menyenarai | Kesedaran Toleransi Amanah Bertanggung   jawab Kesedaran | 
| Minggu   42 14   – 18 November | Tunjang   2 Kemahiran Pergerakan   Kreatif -Tema   11-Orientasi ruang, orientasi berpasangan dan berkumpulan -Tema   13- Penaikan dari lantai dan penaikan tanpa lompatan Tunjang   2 Kemahiran -Pendidikan   Pergerakan -Tema   6- Kesedaran aliran -Tema   7- Kesedaran perkaitan dan orang lain. Tunjang   2 Kemahiran -Gimnastik   Artistik -Pola   pergerakan-pola | 1.1       Mengenalpsti   tahap ansur maju yang perlu dibuat sebelum kemahiran sepenuhnya dilakukan 1.2       Menyatakan   komponen kecergasan yang di aplikasikan dalam acara pergerakan kreatif 1.1   Dapat mencurahkan perasaan   dan idea-idea yang   bernas 1.2 Dapat menghubungkaitkan antara individu dan kumpulan 1.1   Dapat melakukan beberapa   latihan rangkaian   termasuk hamburan. | -Orientasi   ruang -Penaikan   dari lantai -Penaikan   tanpa lompatan -Merancang -Berimagina si -Hambur | Kesedaran Bertanggungjawab Bekerjasama Keyakinan | 
0 Comments:
				Subscribe to:
				
Comments (Atom)
